보고서의 한계를 넘어: 사례 기반 학습으로 연결되는 국제개발협력
페이지 정보
- 작성일25-09-19 14:22
- 조회79회
본문


요약
비영리 및 국제개발 기관들은 외부 지원기관의 요구에 따라 방대한 프로젝트 보고서를 작성하지만, 제출 이후 이러한 지식이 충분히 활용되지 못하는 경우가 많다. 본 보고서에서 소개할 사례 기반 학습(Case-Based Learning, CBL)은 이러한 보고서를 집단적 학습, 정책 개선, 프로그램 혁신을 위한 실질적 도구로 전환할 수 있는 효과적인 접근 방식이다.
세계은행(World Bank), 유엔개발계획(United Nations Development Programme), 한국국제협력단(KOICA)과 국제개발협력민간협의회(KCOC) 등 여러 국내외 기관은 체계적인 사례 아카이브를 통해 투명성과 장기적 임팩트 강화를 위해 투자하고 있다. 지파운데이션은 이러한 흐름에 발맞추어 2025년 8월 자체 아카이브를 신설하였으며, 이를 통해 국내외 후원 사업이 단순 기록에 머무르지 않고 학계, 동료 NGO, 정책 담당자들에게 공유 가능한 가치 있는 지식 자원으로 확산될 수 있도록 하고자 한다.
Summary
Nonprofit and international development organizations often prepare extensive project reports at the request of external donors, but these documents are frequently underutilized once submitted. Case-Based Learning (CBL)—introduced in this paper—is an effective approach for transforming such reports into practical tools for collective learning, policy refinement, and program innovation.
Institutions such as the World Bank, United Nations Development Programme (UNDP), Korea International Cooperation Agency (KOICA), and the Korea NGO Council for Overseas Development Cooperation (KCOC) have invested in systematic case archives to enhance transparency and strengthen long-term impact. In line with this trend, Gfoundation established its own archive in August 2025 to ensure that records of domestic and international donor-funded projects evolve into valuable knowledge resources—shared with academia, peer NGOs, and policymakers—rather than remaining static documentation.